Zo kan ook jij klantvriendelijk worden

We merken steeds weer dat medewerkers niet zo klantvriendelijk zijn als ze denken te zijn. Wanneer wij een mystery call doen krijgen we vaak eerst een receptionist aan de lijn. Receptionisten zijn meestal vriendelijker tegenover klanten dan andere medewerkers dat zijn. Hoe komt dat? Receptionisten worden vaker blootgesteld aan situaties waar zij vriendelijk moeten zijn. Klantvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel van klantgerichtheid. Lees verder en kom er achter hoe ook jij en jouw medewerkers klantvriendelijker kunnen worden.

Wat is de schade?
Wanneer is de laatste keer dat jij je organisatie hebt gebeld als klant? Als je wilt weten hoe jouw medewerkers presteren, is dit een aanrader. Op deze manier kan je gratis ervaren hoe jouw organisatie handelt wanneer er een lead binnen komt. Mocht je dit niet zelf willen doen, kunnen wij het ook kosteloos voor je doen met een MysteryPrik. Heb je wel door hoe het zit in je organisatie? Zit je dicht op je medewerkers en merk je op hoe zij handelen? Pas dan op! De meeste werknemers gedragen zich nu eenmaal anders wanneer ‘de baas’ in de buurt is. Probeer dus regelmatig te testen hoe ze presteren op klantgerichtheid, zodat je jouw medewerkers kunt bijsturen waar nodig.

Maar hoe kan je dan zelf klantvriendelijk worden?
Goede vraag! Veel managers zitten vaak minder dicht op de klant, waardoor hun ‘vriendelijkheid’ ook minder vaak wordt benut. Bij het meten van klantvriendelijkheid zijn een paar zaken van belang.
1. Empathie; hoe goed kan jij je inleven in het gevoel van de klant?
2. Stemgebruik; krijgt de klant door jouw toon het gevoel dat hij oprecht gewaardeerd wordt?
3. Vraagstelling; stel jij de klant vragen waardoor hij zich veilig voelt om zijn probleem te delen?
Nu rust alleen de vraag hoe je beter kunt worden klantvriendelijk zijn.

Hoe leer je klantvriendelijkheid?
Bij Professional Capital en EMIC merken wij dat leren versneld wordt door rollenspellen. Ga eens met je team bij elkaar zitten en doe alsof je een klant bent. Zorg dat alles gaat zoals het ook bij echte klanten gaat en kijk eens wat je ervaart. Je kan veel van elkaar leren en door andere mensen dingen aan te leren, word je zelf ook beter! Blijf vooral oefenen en probeer jezelf actief te verbeteren. Klantvriendelijker worden kunnen we allemaal, je hebt alleen een zetje nodig.

Wil je weten hoe het met jouw klantvriendelijkheid staat? Neem dan contact met ons op! Met EMIC zijn wij gespecialiseerd in klantgerichtheidsmetingen. Wij meten het commercieel handelen van jouw medewerkers door gebruik te maken van wetenschappelijke modellen door prof. Willem Verbeke.

Wij zijn bereikbaar op 010 303 22 72 of via de mail op j.melkert@professionalcapital.nl.

Start typing and press Enter to search