Hoe start en blijf je klantgericht?

10 tips voor startende ondernemers/ondernemingen

  1. Verplaats je in jouw toekomstige klant(en). Hoe zou jij als jouw klant behandeld willen worden? Definieer jouw betekenis van klantgerichtheid.
  2. Bouw een band op met de klant. Maak het persoonlijk en ga buiten het boekje. Voldoe niet alleen aan de verwachtingen, maar overtref deze ook.
  3. Realiseer je hoe belangrijk het onderwerp klantgerichtheid is voor jouw dienstverlening/product. Je kunt een klant ‘vriendelijk’ vertellen dat iets niet mogelijk is, maar neem je hiermee de verantwoording voor het probleem en handel je klantgericht?
  4. Klantgerichtheid is een lange termijnvisie, dit moet je vasthouden. Eén keer klantgericht handelen ‘is not going to do the trick’.
  5. Maak klantgerichtheid prioriteit. De juiste mix van klantgerichtheid en klanttevredenheid resulteert in een hogere klanttevredenheid, wat uiteindelijk omzetderving voorkomt. Klantgerichtheid heeft dus invloed op de commercie.
  6. Heb/krijg je medewerkers? Geef hen jouw visie mee over klantgerichtheid en geef hen de mogelijkheid om dit eigen te maken.
  7. Wees een matchmaker. Koppel de juiste medewerker aan de juiste functie en de juiste medewerker aan de juiste klant. We blijven mensen, niet iedereen voert alles uit op eenzelfde niveau en met eenzelfde denkwijze. ‘Hire for attitude, train for skill.’
  8. Beloon klantgerichtheid, en niet alleen commerciële prestaties.
  9. Tevreden medewerkers = tevreden klanten.
  10. Klantgerichtheid mag best iets kosten. Blijf ontwikkelen en verbeteren.

 

Meer praktische tips & tricks? Neem contact op met Larissa Zielstra via tips@emicmysteryanalyse.nl of via 010 303 22 72.

Start typing and press Enter to search