Hoe benader jij jouw klant?
Individualisering zorgt enerzijds voor zelfontplooiing, anderzijds kan de individualistische samenleving ervoor zorgen dat je je eenzaam voelt in het grotere geheel. Door deze zelfontplooiing is iedereen erg op zichzelf gericht. In eerste instantie niet verkeerd, maar dit kan ook doorslaan in anonimiteit. Weet jij hoe jouw buurman op driehoog heet? Precies. Verschillende bedrijven pakken deze klantbehoefte op en hebben personalisering al voor een groot gedeelte doorgevoerd.
Een branche waarin je veel ziet dat er wordt ingespeeld op de behoefte van het individu is de E-commerce. Wanneer klanten een webshop bezoeken en gestandaardiseerde aanbevelingen zien, die vervolgens niet aansluiten bij hun behoeften, verlaten ze liever de website en rennen ze naar de concurrent. Dat is wat je niet wil als bedrijf, waardoor steeds meer bedrijven beginnen met het monitoren van de wensen van het individu.
Een voorbeeld: een webshop bouwt van iedere bezoeker een profiel op gebaseerd op eerdere ervaringen en look-a-likes, waardoor de beste productvoorstellen gedaan kunnen worden. De consument krijgt het gevoel dat er met hem/haar wordt meegedacht.
Uit onderzoek blijkt zelfs dat personalisatie één van de belangrijkste verbeterpunten van de totale klantbeleving is. Dit is een grote uitdaging voor vele bedrijven!
Tip: begin eens met het noemen van iemand zijn/haar naam in een telefoongesprek, dit geeft al een heel ander gevoel.
Wat een positieve persoonlijke klantbenadering kan doen met de loyaliteit van een klant:
- 80% blijkt eerder geneigd het product of de dienstverlening opnieuw af te nemen, zelfs als het niet de goedkoopste optie is.
- 50% blijkt eerder geneigd het bedrijf positief te beoordelen.
Benieuwd naar wat jij kan doen om je klantreis te optimaliseren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!