Hoe overtref ik verwachtingen van mijn klanten?
Wat doe jij om de verwachtingen van je klant te overtreffen? Denk je dat een kopje koffie en een goed advies voldoende is om je klant met dat ‘wauw-gevoel’ achter te laten? Niemand vertelt namelijk over een gebeurtenis die wel oké was, waarbij je na het verlaten van de zaak denkt: nou, dit ging precies zoals het bij iedere andere onderneming gaat. Mond-tot-mondreclame ontstaat pas wanneer een klant denkt: wauw, dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Deze vorm van reclame is misschien wel de belangrijkste die een bedrijf kan hebben. Het is namelijk niet alleen gratis, maar heeft ook een extra grote geloofwaardigheid. Mensen zullen sneller een product testen of kopen als ze erover horen via een vriend dan wanneer ze er een commercial van op tv zien.
Hieronder vind je vijf tips die ervoor kunnen zorgen dat jij de verwachtingen van jouw klant kan overtreffen!
1. Deel waardevolle tips of content waar jouw klant iets aan heeft (binnen en buiten jullie vakgebied).
2. Achterhaal wanneer klanten jarig zijn. Stuur een (digitale) attentie!
3. Verras de klant met een kleinigheidje (bloemen, fles wijn, enzovoorts).
4. Geef jouw klant aandacht na afloop van een opdracht of tussen opdrachten door.
5. Werk actief mee aan de ambities van jouw klant. Zorg dat relatiegeschenken altijd persoonlijk zijn en passen bij hun focus.
Al met al is het belangrijk om veel te praten met jouw klant. Elke klant is tenslotte anders. Door veel te praten achterhaal je de klantbehoefte(s) en kom je erachter wat de klant echt belangrijk vindt.
Nog twee leuke voorbeelden van klantgerichte manieren om de verwachtingen van de klant te overtreffen vind je hier: Verhuizen & Albert Heijn
Wil je meer weten over alles wat met klantgericht te maken heeft? Schrijf je dan in voor onze webinar op 9 mei aanstaande! Klik hier om in te schrijven.
Daarnaast kan je ons e-book: ‘Het EMIC-principe’ downloaden. Klik hier om het e-book te downloaden.